Hvad laver vi?

Gruppens arbejde består i at skabe opmærksomhed om Amnesty Internationals vigtige arbejde for menneskerettighederne. Det gør vi igennem en række aktiviteter, der igennem årene har gjort vores arbejdesynligt i både lokalområdet og på landsplan.

Brevaktioner:

Med udgangspunkt i konkrete sager lægger vi igennem brevskrivning pres på myndigheder rundt omkring i verden, der ikke overholder menneskerettighederne. Og det lykkes! Hvad der for os ”blot” er et brev man putter i postkassen nede om hjørnet, kan for en politisk fange i fx Nigeria være et spørgsmål om liv eller død. Vi har igennem årene set mange eksempler på, at den insisterende brevaktion har båret frugt:

”Uden verdensomspændende støtte ved jeg ikke, hvad min skæbne ville have været. Amnesty International har været meget betydningsfuld og effektiv i min sag, og jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at sige tak.”

Således udtaler den iranske journalist og forfatter Akbar Ganji, som blev løsladt i marts 2006 efter 6 års fængsel, hvor han bl.a. var udsat for tortur. Han var blevet arresteret efter deltagelse i en kulturkonference i Berlin og straffet for at have kritiseret myndighederne i Iran. Amnesty Internationals gruppe i Farum har sammen med andre grupper over hele verden i alle 6 år skrevet til myndighedspersoner i Iran og bedt om hans løsladelse.
Han blev løsladt kort tid før udløbet af hans straf, men blev mod sædvane ikke udsat for yderligere anklagepunkter og forlænget fængselsstraf. Tværtimod har han været på rundrejse i Vesten og fortalt om forholdene i Iran. Han har desuden besøgt Amnestys hovedkontor i London for at udtrykke sin taknemmelighed.
Amnesty holder nu vågent øje med, om han forbliver i frihed efter sin modige tilbagevenden til Iran.

Kampagner:

Igennem årene har vi haft boder på Farum Bytorv og i Kulturhuset, hvor vi har samlet underskrifter ind til fordel for aktuelle sager. Dette giver os mulighed for at komme i en uformel kontakt med folk og samtidig gøre opmærksom på arbejdet for menneskerettighederne.

Lukket for kommentarer.