Aktuelle sager:

I Farum-gruppen arbejder vi for tiden med følgende sager:

Iran:

I Iran sidder flere journalister, forfattere m.fl. fængslede som samvittighedsfanger, og de har ofte været ofre for uretfærdige retssager eller officielt blevet begrænset i deres ret til at ytre sig. Nogle er under deres tilbageholdelse blevet udsat for tortur eller nedværdigende behandling. Vi har arbejdet for disse menneskers sag ved at aktionere. Det sker fx gennem underskriftsindsamlinger eller appelbreve til de iranske myndigheder, hvor vi prøver at lægge pres på de autoriteter, der er ansvarlige for krænkelserne.

Vi har en aktuel sag med Ayatollah Kazemeyni Boroujerdi, der er blevet arresteret for at afvise præsteskabets politiske lederskab. Han er efter sigende blevet udsat for tortur og har derudover et skrøbeligt helbred, som han bliver nægtet lægehjælp til.

I januar 2009 blev han idømt 11 års fængsel uden at have fået juridisk bistand.

Hans situation er ikke enestående – læs mere om de aktuelle forhold i Iran, og hvad vi gør for at hjælpe fanger som Boroujerdi i fakta arket – FAKTA ARK OM SAMVITTIGHEDSFANGE

Lukket for kommentarer.